среда, 27 января 2016 г.

Анотація перспективного педагогічного досвіду

Анотація перспективного педагогічного досвіду
Номінація «Компетентнісна освіта: специфіка навчальних предметів» 
Секція «Українська та російська філологія»
 Інформація про авторів досвіду: Яновська Валентина Миколаївна, вчитель російської мови та світової літератури, вища категорія, вчитель-методист. 
 Контактна інформація про навчальний заклад: Запорізька гімназія № 93 Запорізької обласної ради Запорізької області, директор Т.І. Іванова, адреса: вул. Полякова, 9, м. Запоріжжя, 69098, тел. (0612) 67-44-15, Е-mail: school93-60@mail.ru 
 Тема досвіду: проектно-ігрова діяльність учнів як засіб формування читацької компетентності Провідна педагогічна ідея досвіду: ідея проектно-ігрової діяльності (літературно-інтелектуальна гра «Лабіринт» )– стимулювати інтерес учнів до певних проблем, що передбачають володіння визначеною сумою знань та через проектну діяльність, яка передбачає розв’язання однієї або цілої низки проблем, показати практичне застосування надбаних знань - від теорії до практики, гармонійно поєднуючи академічні знання з прагматичними, дотримуючи відповідний їх баланс на кожному етапі навчання. 
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду. 
Одна з найскладніших проблем, що завжди стояла перед людством – це проблема людини в мінливому, динамічному світі. На початку ХХІ століття найповніше проявилась фундаментальна залежність нашої цивілізації від тих компетентностей, які формуються, які формуються в загальноосвітній школі, оскільки саме вона є важливим чинником утвердження громадянського суспільства, підготовки випускників до життя, формуючи в них якості конкурентоспроможного працівника на ринку праці. Багато молодих людей залишають школу, не маючи свідомого уявлення про ті компетенції, які їм будуть конче необхідні у професійному житті: здатність працювати в групі; командний дух і смак ризику; почуття відповідальності й особистої дисципліни; почуття ініціативи, допитливості, творчості; дух професіоналізму ; прагнення до досконалості; почуття здорової конкуренції; почуття служіння загальній справі; патріотизм. Для підготовки людини до життя в постійно мінливому світі необхідно розвивати у вихованців уміння працювати самостійно, без постійного менторства з боку керівництва; здатність брати на себе відповідальність з власної ініціативи, проявляти цю ініціативи, не запитуючи інших, чи слід це робити; готовність визначати проблеми і шукати шляхи їх розв’язання; уміння аналізувати нові ситуації і застосовувати знання для такого аналізу; здатність уживатись з іншими;здатність освоювати нові знання з власної ініціативи, уміння приймати рішення. Саме тому загальноосвітній навчальний заклад зорієнтований сьогодні на створення умов для соціального розвитку школярів з урахуванням їх індивідуальних особливостей.
Сучасна людина мусить вміти розв’язувати такі проблеми, які ніколи не поставали перед її батьками й учителями. Учити дітей мислити, знаходити постійну потребу в самоосвіті та самовдосконаленні протягом усього, - ось першочергові завдання освіти сьогодення. Тобто, освіта набуває компетентнісної спрямованості. Компетентнісний підхід у сучасній шкільний освіті зробив актуальним звернення і вчителів, і вчених - педагогів до проблем застосування активних і інтерактивних методів навчання. У свідомість українських учителів поступово через публікації останнього часу і через систему додаткової освіти закладається думка, що саме активні і інтерактивні методи навчання створюють необхідні умови як для становлення й розвитку компетентностей системою цінностей. учнів, так і для розвитку компетентностей учнів, так і для розвитку й виховання особистості активних громадян. Науково-теоретична база досвіду: За твердженням науковця Битянової М.Р. - однією із важливих технологій, яка забезпечує результативність творчої діяльності учнів, є ігрова технологія. Основна мета ігрових форм – це створення мотивації досягнення в спільній діяльності, що сприяє розвитку дітей. Можна виділити наступні напрямки ігрової діяльності: навчальні ігри, ігри-тести, творчі ігри, комунікативні ігри, психотехнічні ігри, ігри-проекти. Навчальне проектування орієнтоване перш за все на самостійну діяльність – індивідуальну, парну або групову, яку учні виконують впродовж визначеного відрізка часу. На думку І. Чечель, провідного фахівця з методики проектної ігрової діяльності, - метою навчального проектування є створення таких умов під час освітнього процесу, за яких його результатом є індивідуальний досвід проектної діяльності учнів. Під час використання ігрової технології вирішуються ціла низка різнорівневих дидактичних, виховних і розвивальних завдань, розвиваються пізнавальні навички учнів, формується вміння самостійно конструювати свої знання, вміння орієнтуватися в інформаційному просторі, активно розвивається критичне мислення, сфера комунікації. Переваги ігрової діяльності перед іншими видами проектної діяльності: - у грі формуються установки виховної діяльності; - легше долаються стереотипи; - коригується самооцінка; - ігрова форма сприяє професійному і неформальному спілкуванню - у грі проявляється інтелектуальна сфера особистості Критерії оцінювання ефективності гри полягають в: - зниженні егоцентричних тенденцій в поведінці гравців; - зниженні нормативного самоконтролю; - розхитуванні стереотипів; - активізації творчого потенціалу; - підвищенні адекватності само- і взаємооцінок. Саме тому дуже важливо виявляти, навчати, виховувати обдарованих дітей. Учителю необхідно використовувати різні форми діяльності з розвитку здібностей школярів, враховувати індивідуальні особливості учнів, формувати й підтримувати позитивні мотиви, залучати його до активної діяльності, навчати самовихованню, самооцінюванню своїх здібностей й водночас виявляти незвичайні творчі здібності. 
Стисла анотація досвіду: Проект інтелектуально-літературної гри “Лабіринт”як один із засобів формування читацьких компетентностей в позакласній роботі з світової літератури розрахований на сумісну навчально-пізнавальну творчу ігрову діяльність учнів 9-11 класів з світової літератури, яка регламентується основними вимогами ”Положення про гру ”Лабіринт” від 12.01.2003 року, затверджене територіальним відділом освіти, молоді та спорту Шевченківської району.
Основною метою проекту ігрової діяльності учнів є створення додаткового освітнього середовища і умов для духовного, морального і естетичного розвитку учнів та ключових життєвих компетентностей. Реалізація мети цього проекту вирішується шляхом самостійної групової творчої діяльності через інтерактивне навчання, метою якого є “озброєння ” старшокласників ключовими компетентностями: 
- Вміти працювати з текстом твору, визначати ключові моменти, класифікувати їх, добирати питання до них, визначати художні деталі, особливості стилю, художньої манери письменника - Розуміти важливість суспільної роботи над проектом, критично відноситися до себе і своїх дій, займати принципову позицію в дискусіях, вміти аргументувати свою точку зору
 - Вміти спілкуватися в групі, розробляти нові шляхи в проекті, приймати рішення, уладнати конфлікт, нести відповідальність за свої дії
 - Вміти використовувати нові технології і інформацію, знаходити нові рішення, бути стійкими в труднощах, вирішувати нові проблеми
 - Організовувати взаємозв’язок своїх знань і упорядковувати їх, сприймати різні форми і методи навчання, самостійно займатися своєю самоосвітою.
Матеріали проекту ігрової діяльності учнів рекомендуються для учителів-словесників, які налаштовані на спільну творчу діяльність з дітьми. Результативність впровадження досвіду: Участь команд учнів Запорізької гімназії з 1997 р. по 2013 р. в міській літературно-інтелектуальній грі «Чарівне перо», в якій були неодноразовими призерами. З 2003 року на базі Запорізької гімназії №93 була організована районна літературно - інтелектуальна гра «Лабіринт», в якій постійно приймають участь 8-10 шкіл Шевченківського району. Репрезентація досвіду була проведена на рівні навчального закладу, а також на районному, міському та обласному рівнях. В 2011-2012 р. був проведений обласний семінар за ініціативою ЗОІППО з обміну досвідом з організації та проведення літературно - інтелектуальної гри «Лабіринт». Надруковані публікації матеріалів в фахових виданнях: «Русский язык и литература в школах Украины». 
 Тегі: літературно - інтелектуальна гра «Лабіринт», читацька компетентність, проектно-ігрова діяльність, технологія гри, групова творча діяльність, розвиток пізнавальних здібностей, система додаткової освіти, інтерактивне навчання, суспільна робота над проектом, формування інтелектуального потенціалу.

Комментариев нет:

Отправить комментарий